Henriette Pedersen «Animal
Magnetism I»
Store scene. Premiere ons. 25 feb kl.
19.00. Spilles også tors 26. feb - søn 1. mars kl. 19.00.
NB! Tilbud til våre nyhetsbrev-abonenter: Bill kr 140,- (ord pris
210,-). Rabaterte billetter bestilles via teatret på mail:
blackbox@blackbox.no
De nye hysterikerne
«In every generation there are quite firm rules on how to behave when
you are crazy.»
-Ian Hacking
Henriette Pedersen har virket som koreograf og videokunstner i snart ti
år. Norsk Kulturråd støttet henne i fjor med 3,4 millioner kroner til en
forestillingstrilogi om hysteri – og nå har første del premiere.
Gjennom tre forestillinger vil hysteriet i sine ulike former vises frem.
Hysteri i kombinasjon med kvinnelig seksualitet og det mannlige hysteriet
er tematikker som kommer. Men siden hysteri alltid har vært forbundet med
kvinner er det naturlig å starte trilogien med det klassiske
kvinnehysteriet. Med seg på laget har Henriette blant andre komponist Lars
Petter Hagen, scenograf Elinor Ström og danserne Kristine Karåla Øren,
Marianne Kjærsund og Christine Kjellberg.
Galskapen satt i system
Til tross for at mentale lidelser og psykiske diagnoser i dag ofte
forbindes med Freud, var dette feltet allerede godt dokumentert før hans
samtid. Fra slutten av 1800-tallet fyltes mentale institusjoner med
pasienter – som i stor grad bestod av kvinner. Tilkneppet, innhyllet i lag
på lag med klær tilbragte borgerskapet mye tid i sine over- og velmøblerte
hjem (bokstavlig talt bak lukkede dører) – med unntak av torsdager. Da
valfartet herrene til Hospital Saltêtriére for å ta galskapen i øyesyn.
Hysteriske kvinner
På mentalsykehuset Salpêtriére var det i 1863 rundt fire tusen
kvinner med ulike mentale lidelser. Dette var samme år som nevrologen
professor Jean-Martin Charcot (som visstnok senere skal ha fått tilnavnet
’nevrosenes Napoleon’) entret hospitalet. I en årrekke framover undersøkte
og eksperimenterte han med pasientene sine. Etter hvert ble også de mest
interessante tilfellene stilt ut. Blant kunstnerne som skal ha besøkt
hospitalet på utstillingsdagene finner vi August Strindberg, Henrik Ibsen
og Bjørnstjerne Bjørnson. Charcots pasienter bestod stort sett av kvinner
som led av hysteri, og dokumentasjonen av sykdomstilfellene var svært
grundig. På utstillingsdagene kunne da også borgerne utenfor hospitalet få
se galskapen med egne øyne, og var man riktig heldig fikk man se det
perfekte hysteriet utspille seg for åpen scene.
Nartmanfamilien
Henriette Pedersen har etter snart ti år som koreograf stått bak en
rekke forestillinger ( ”Utidig Innsyn”, ”The Problem Has No Name”,
”Hamburger Allee”, ”Small stick big bird”, ””Classic Heaven” m.fl).
Tematisk balanserer hun mellom det burleske, det underfundige og det
(hysterisk) komiske – ispedd sub-popkulturelle referanser. I alle
arbeidene ligger det en kjærlighet for det som faller utenfor – og det
stilles lavmælt spørsmål ved normen.
I samarbeid med komponist Lars Petter Hagen skaper hun finurlige
universer, hvor tilskuer konfronteres med egne mørkere og mer dyriske
sider. Scenograf og kostymør Elinor Ström står for det estetiske uttrykket
i Animal Magnetism. I trilogiens første del er det Nartmanfamiliens døtre
Christine Kjelberg, Kristine Karåla Øren og Marianne Kjærsund som
legemligjør hysteriet. Iført vakre, men besynderlige, kjoler inspirert av
motene ved århundreskifte mellom 1800 og 1900 utspilles en ny storhetstid
for hysteriet.
Henriette Pedersen (koreograf) Lars Petter Hagen (komponist) Elinor Ström
(scenografi og kostyme) Kristine Karåla Øren (utøver) Christine Kjelberg
(utøver) Marianne Kjærsund (utøver) Inger Johanne Byhring (lys) Sidsel
Pape (dramaturg) Anette Therese Pettersen (produsent).
Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra norsk og internasjonalt teater.
Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for motytelser for denne
tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å publisere, eller
la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert! Ønsker ditt teater å formidle noe -
send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no