Dronning Fedra har et problem. Hun er besatt av
stesønnen og er ved å gå i oppløsning på grunn av sine følelser. Derfor gjør hun
alt som står i hennes makt for å få mettet sitt begjær - og makt har hun mye av. Dette
kan ikke ende godt. Det gjør det heller ikke.
Kulturen har lite å stille opp mot naturens krefter. Naturen kan ikke
temmes. Ei heller begjæret. I alle fall ikke hos dronning Fedra. Når driftene herjer tar
de ikke hensyn til tid, rom, klasse eller rang. Fedra handler om menneskets kamp med seg
selv, vår fornuft og våre følelser. Hva skjer med menneskesinnet i denne kampen? Hvor
langt kan et menneske gå i sin besettelse, i sitt begjær?
Fortellingen om Fedra dukker opp allerede i den greske antikkens litteratur.
Euripides skrev i 428 f. Kr. tragedien og traff da noe essensielt i det å være menneske.
Eller som en av Fedras nærmeste sier: Jo, alle mennesker er skapt med svake sjeler. Det
er en skjebne alle dødelige deler.
Jean Racine er en av de største tragediedikterne i fransk klassisisme og
hans versjon av Fedra er hans mest spilte stykke. Det er en av dramatikkens mest sentrale
kvinneportretter på grunn av Racines forståelse av menneskesinnet. Hans evne til å
skrive et så inderlig og psykologisk godt portrett mener mange skyldes at han
identifiserte seg sterkt med sine karakterer.
.
Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra
norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for
motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å
publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert!
Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no