|  |  |  |  | 
      
        | Teaterleksikon | 
        << Tilbake   | Fram
        >> |  S 
      
        | scenografi |  
        | Fra de greske ordene
        
        skene, og graphein, ”skrive”. Oversatt tradisjonelt som 
        ”scenebilde”, som henviser til de malte bakgrunnsbildene som ble tatt i 
        bruk på
        
        scenen fra renessansen og oppover mot vår tid. 
        Scenografen, eller 
        scenemaleren, var den som malte dekorasjonene. 
 Begrepet har i dag en 
        videre betydning, og omfatter hele rommet som en
        
        teaterforestilling 
        utspiller seg i, med andre ord forestillingens samlede romfysiske, 
        visuelle og auditive miljø med alt teknisk utstyr som brukes: 
        Dekorasjoner,
        
        kulisser, settstykker,
        
        lys, lyd, rekvisitter, masker, kostymer og øvrige effekter. 
        Scenografen har ansvaret for den helhetlige utformingen av 
        forestillingens miljø. Avhengig av forestillingens størrelse, ressurser 
        og organisasjonsstruktur vil, lys, lyd, rekvisitter og kostymer ha egne 
        ansvarspersoner og utøvere, slik vi finner det i de større 
        institusjonsteatrene. I moderne
        
        teaterformer der kunstartene musikk, bildekunst, dans og spill 
        flyter mer over i hverandre har scenografien en sterk selvstendig plass 
        som kunstnerisk uttrykk. I bildekunsten kan installasjonskunstnere 
        bevege seg sterkt i retning av teater gjennom performance-konsepter. I 
        utendørsspill har scenografien ofte som utgangspunkt et sted med 
        spesiell utforming og forhistorie, som ruiner eller historiske 
        minnesmerker.
 
 Scenografiens historie følger parallelt med teatrets 
        historie. I det antikke greske teatret finner vi scenografi gjennom 
        skenehus og
        
        periaktere, I Middelalderen som vognscener, mer og mindre 
        provisoriske torgscener og
        
        simultanscener, samt kirkerommene. I renessansens og barokkens 
        Europa utvikler illusjonsteatrets scenografi seg med sentralakser, 
        perspektiv og
        
        titteskapsscener gjennom slottsteatrene og
        
        operascenene. I
        
        romantikken får vi storslåtte panoramaer av historiske tablåer og
        
        Wagners idé om ”gesamtkunstwerk”. 
        Med realismen kommer fokus på borgerskapets interiør og indre liv (Ibsens
        Et dukkehjem). Fra 1900 og utover utvikler den moderne 
        scenografien seg bort fra illusjonen, inspirert av reteatraliseringen, 
        den tekniske revolusjonen og de nye bildekunst-formene, med bl.a. 
        ekspresjonisme, abstrakt og nonfigurativt formspråk. I dag gir 
        datateknologien scenografien enorme muligheter for lek med elementer, 
        lys og lyd i multikunstformer.
 
 Sentrale personer i scenografiens 
        utvikling er Vitruvius, Serlio,
        
        Palladio, Inigo Jones, Aleotti, Torelli, Burnacini, Pozzo, Schinkel, 
        Montigny, Craig, Appia, Meyerhold, Popova, Stepanova og Szajna.
 
 
 |    
 Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
    under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
 
 |  |  |