|  |  |  |  | 
      
        | Teaterleksikon | << Tilbake   | Fram >> |  U 
      
        | uoffisielt
        teater |  
        | Motsatt av offisielt teater.
        "offisielt" kommer av det latinske ordet officium som betyr tjeneste.
        Noe som er offisielt kommer fra en maktinstitusjon, fra regjeringen eller en offentlig
        tjenesteperson eller -institusjon, på oppdrag fra en myndighet. Offisielt blir også
        brukt om noe som er alminnelig anerkjent og som har autoritet. 
 Begrepene offisielt og uoffisielt teater er lansert i Norge av den norske teaterforskeren
        Jon Nygaard. Begrepene brukes i en lesemåte på forholdet mellom teaterformene og
        samfunnet som de er en del av, både i historien og i samtiden.
 
 I rendyrket utgave vil det uoffisielle teatret ha motsatte kjennetegn av det offisielle.
        Mens det offisielle teatret representerer "toppen av isfjellet" i
        teaterhistorien, de gyldne og klassiske epokene, er det uoffisielle teatret ofte skjult
        under overflaten. Teaterformer som begynner som uoffisielle, kan over tid utvikle seg til
        å bli offisielle. De fleste teatre som undersøkes etter denne modellen vil ha både
        offisielle og uoffisielle kjennetegn med tyngdepunkt den ene eller andre veien. Plassering
        som "offisielt" eller "uoffisielt" vil også være relativ, i forhold
        til tid og i forhold til teatre som inngår i sammenligningen.
 
 I samtiden og i historien vil det uoffisielle teatret i større eller mindre grad ha disse
        kjennetegnene:
 - det er knyttet til landsbygda
 - det er knyttet til jordbrukskulturer, "primitive",
        fruktbarhetskulturer (Dionysoskult, germanske vårfester etc.)
 - det er knyttet til samfunn med naturalhushold
 - det representerer grupper uten makt i samfunnet, underklasse,
        fattige, eiendomsløse
 - det virker satirisk, parodierende og kritiserende overfor
        de med makt i samfunnet
 - det har løs dramaturgisk oppbygging, er preget av åpne
        og spontane former
 - det er ikke spesialisert ("alle gjør alt")
 - det har stor grad av kollektiv styring, flat
        organisasjonsstruktur
 - det oppstår og forsvinner ofte spontant
 - det uttrykker åpen og uærbødig holdning overfor det
        eksisterende og etablerte
 - det uttrykker kollektiv kultur uten sterke endringer
 - det har lite eller ingen tekster
 - spillestedet kan være overalt, ingen bygninger
 - det blir ikke "bevart" for ettertida - har lav status og
        ingen teaterhistorie
 - det er kvinnedominert
 
 En tråd i det uoffisielle teatret kan følges i teorien om mimus-tradisjonen.
 
 Litteratur:
 Jon Nygaard: Teatrets historie i Europa. Del 1: Teatret før 1750. Det offisielle og det
        uoffisielle teatret. (32-34).
 
 
 
 |    
 Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
    under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
 
 |  |  |