|
|
|
 |
 |
Full fest på stedet hvil
Festen Av
Thomas Vinterberg/Mogens Rukov/Bo Hr. Hansen . Den Nationale Scene, Bergen.
Anmeldt av
Ingvild Bræin
Først publisert i Klassekampen, 15. januar 2002
Instruktør:
Vibeke Bjelke
Med: Gard Skagestad, Kim Sørensen, Ingunn B. Øyen, David Allen, Anna Bache-Wiig, Bjørn
Sothberg, Inger Heldal med flere
På et stort
lerret ser vi sønnene i huset komme gående opp mot teaterbygningen. Christian forteller
i mobiltelefonen at han prøver å få et glimt av fjellene, og Michael kommer drassende
og kranglende med kone og bagasje. Det håndholdte kameraet går ved et tidspunkt i alle
retninger, så vi forstår at dette er skikkelig dogmefilmete. Denne innledningen er i
følge instruktør Vibeke Bjelke en hilsen til Thomas Vinterberg, samt en opplysning om at
jada, vi vet det egentlig er en film. Dessuten plasserer den oss i Bergen. Godt,
filmsnutten sier sitt, og så går teppet opp og teatret overtar. Eller gjør det nå det?
Familie og venner er samlet i Helges sekstiårsdag. Christian reiser seg opp og sier:
"Far, jeg har en grønn og en gul tale. Hvilken vil du ha?" Han velger den
grønne, og så kommer talen "Da far skulle bade", om fars seksuelle misbruk av
Christian og den nå døde tvillingsøsteren Linda gjennom barndomsårene. Derfra rakner
festen og sminken og fasadene mer og mer, til alt til slutt går opp i limingen. Men
historien er sin sak. Jeg skal på ingen måte hevde at den er uvesentlig eller
bagatellmessig. Men dogmefilmen Festen, som er blitt stående som et
spesielt stykke filmkunst, er blitt vel så spesiell på grunn av sin form; man har vært
opptatt av måten å fortelle noe og skape noe på. Når den skal inn på
teaterscenen, kunne man håpe det var fordi man mente teatret kunne bruke denne historien
på en interessant - og unik for seg - måte. Men der teatret skal ta over for
filmsnutten, skjer det egentlig ikke noe annet enn at det ikke rister mens vi ser på.
Forhåpningene om at det skulle ligge litt andre motiver til grunn for å lage en
sceneversjon, har ført til disse oppsummeringene. Om jeg lar dem ligge, skal det sies at
det er ingen vanskeligheter forbundet med å sette blåkopien av forløpet i Festen opp
på scenen. Innenfor den realistiske teatertradisjonen, som er i slekt med den realistiske
filmtradisjonen, viser det seg fullt mulig. Det er heller ikke mye å arrestere
skuespillerne for. Instruktør Bjelke har fått frem gode og saftige karakterer,
eksempelvis i skikkelsene Michael (Kim Sørensen) og Mette (Anna Bache-Wiig).
Andre ting er ikke like overførbare. Filmmediet kunne la den avdøde søsteren spøke i
Christians hode, teatret kunne med fordel avstå fra det. Å ha en død søster sittende i
trappen eller stående i badedøren i store deler av forestillingen, vekker verken gys
eller skaper flere dimensjoner, eller hva som nå er meningen med det.
Tilløpene til å ta innover seg at man er i teatret faller ikke særlig heldig ut. For
eksempel gjør ikke det å et par ganger vende seg direkte mot publikum under talene, for
å gi oss en følelse av at vi også er med på festen, så mye fra eller til. Det er ikke
spesielt utfordrende eller ubehagelig, noe det kanskje burde vært, om man med dette
faktisk hadde til hensikt å involvere de levende menneskene der ute på en eller annen
måte.
Uansett koker disse innvendingene ned til at jeg ikke er tilfreds med en teaterversjon som
verken bringer stoffet eller teatret videre. Teatersjef Morten Borgersen svarer i
programmet, på spørsmål fra seg selv om hvorfor man skal bringe en dogmefilm inn på
teatret: "Det handler om utprøving av formspråk både på scenen og på lerretet og
at begge formspråk etter hvert tar opp i seg elementer fra hverandre. Eller utvikler nye
muligheter for stoffet i sitt nye medium." Denne utprøvingen og utviklingen er
nettopp det jeg etterlyser, men som ikke er lett å få øye på, derimot er det lettere
å få øye på elementene som tas opp fra filmen som medium. Veien er kort mellom film og
teater. Jeg skal ikke legge skjul på at denne anmeldelsen skrives av en som ønsker den
var litt lengre.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|