|  |  |  |  | 
      
        | Teaterleksikon | << Tilbake   | Fram >> |  I 
      
        | Ibsen, Henrik |  
        | 1828-1906. Norsk
        dramatiker, instruktør og teaterleder. Regnes ofte som selve skaperen av det moderne
        realistiske drama. 
 Fullkommenhet og fall
 Ibsen fører ifølge Nygaard det realistiske dramaet til fullkommenhet og fall. Etter
        Ibsen har ikke det realistiske drama noen mening: Når innholdet, idealene og troen på
        framtiden er borte, blir den realistiske formen et tomt skall. Teatret som skal uttrykke
        det blir en tom form, en offentlig institusjon som bak en representativ fasade presenterer
        noe som ikke lenger finnes.
 
 Nygaard sammenligner også Ibsen og hans samtidige Bjørnstjerne Bjørnson. Bjørnson var
        aktiv i samfunnet og brukte dramatikken til politisk handling. Han tilpasset handlingen
        etter sitt livssyn og lot dramaene ende godt og oppbyggelig. Han viser seg selv gjennom
        dramaene ifølge Nygaard.
 
 Ibsen derimot var passiv i samfunnet, og brukte dramatikken til å observere og
        registrere. Hans handlinger ender tragisk, også for personer han sympatiserer med. Og
        Ibsen viser tiden og samfunnet gjennom dramaene.
 
 Litteratur:
 Jon Nygaard: Teatrets historie i Europa. Del 2: Teatret fra 1750-1900. Det offisielle
          teatret Spillerom 1992 (168-175).
 
 
 |  
        |  |    
 Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
    under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
 
 |  |  |