Del artikkelen 
|
            
        
        Fra fransk 
roman, lang fortelling på folkespråk (romanske språk).
        Ideretning i europeisk kunst- og åndsliv fra slutten av 1700-tallet til midten av
        1800-tallet. Romantikken reagerte mot opplysningstida og 
klassismens
        regelbundethet og ensidig dyrking av fornuften. Sentrale verdier var individuell og
        nasjonal bevisstgjøring og frigjøring, dyrking av fantasi, folkelighet, følelser,
        natur, mystikk og middelalder. 
        
        
Store samfunnsendringer
        I perioden 1800-1850 endres Europa kraftig. Industrialiseringen skyter fart. Jernbaner og
        kommunikasjon utvikles. Folketallet øker kraftig. Folk flytter inn til byene for å få
        jobb i industrien mens landsbygda utarmes. Lengselen tilbake til det opprinnelige
        harmoniske livet på landsbygda er en viktig drivkraft i romantikken. I bøker
        eller i teatret tas folk ut av byens støy, skitt og brutalitet til opplevelser knyttet
        til historie, natur og folkeliv. Før opplevde mange en levende muntlig tradisjon i små
        og oversiktlige lokalsamfunn  nå overtar underholdning i bøker og teatret i byenes
        massesamfunn. Perioden preges videre av ettervirkningene fra den store franske revolusjon,
        av Napoleonskrigene, av politiske spenninger mellom små nasjoner og stormakter, og
        konflikter mellom den nye fattige underklassen og borgerskapet. Vi får politisk
        radikalisme og flere revolusjonsforsøk.
        
        
Motsetningsfull
        Mer enn kanskje noen annen periode er romantikken uryddig, motsetningsfull og
        forvirrende. Den oppstår og forsvinner til forskjellig tid i forskjellige deler av
        Europa. Som offisiell epoke varer den forholdsvis kort og får veldig forskjellig uttrykk
        i ulike land og regioner, ikke minst gjelder dette i teatret. Det romantiske"
        har kanskje vært med som en understrøm i Europas historie fra tidlig middelalder og helt
        opp til vår egen tid. Romantiske verdier var tydelige og nærværende under de
        østeuropeiske revolusjonene og under krigene på Balkan fra 1989 til 1999.
        
        
Naturlighet og sterke følelser
        I 
teatret blir tendensene fra 1700-tallet i retning
        naturlighet i skuespillet og ekthet i kostymer og scenografi videreført. Vi får
        omfattende detaljrealisme i kostymene og imponerende scenebilder. Konkurransen fra det nye
        massemediet, boka, gjør at teateret må spille på det spektakulære for å trekke
        publikum: Scenografi, spesialeffekter, gasslys, spennende 
drama
        med sterke følelser og action. 
Melodramaet blir
        populært. Teknologien forsterker det begynnende skillet mellom 
scene
        og sal. Teatret får den rollen som underholdningsfjernsynet og den brede kinofilmen har i
        dag. 
        
        I Tyskland er 
Goethe, 
Schiller
        og 
Iffland sentrale skikkelser i den tidlige
        romantikken. Ifflands oppsetning av Schillers 
Die
        Jungfrau von Orleans (1801) blir et gjennombruddsstykke. 
Wagner
        viderefører mange av temaene i avrundingen av perioden, overgangen til realismen. I
        Frankrike kolliderer romantikken med klassisismen i 
teaterslaget
        om 
Victor Hugos 
Hernani
        (1830) I Skandinavia er det et tilsvarende teaterslag om Henrik Wergelands 
Campbellerne
        (1838). I de tidlige verkene av 
Ibsen og Bjørnson
        kommer romantikken til uttrykk som nasjonalromantikk. I England kommer romantikken til
        uttrykk i teatret blant annet gjennom skuespilleren Edmund Keans 
Shakespeare-tolkninger og utvikling av teater som et
        masseunderholdningsmedium.
        
        
Litteratur: 
        Nygaard, Jon: Teatrets historie i Europa. Del 2: Teatret fra 1750 til 1900. Det
        offisielle teatret. Spillerom 1995 (88ff)
        Nygaard, Jon: Teatrets historie i Europa. Del 3: Teatret i vårt århundre. Teater og
        samfunn. Spillerom 1993. (213ff)