|
|
 |
 |
"Satans STRINDBERG!"
14. mai er det 100 år siden den svenske dramatikeren August Strindberg døde. Her hjemme
er både Riksteatret og Nationaltheatret godt i gang med sine versjoner av Fröken
Julie. Og på broderlandets hovedscene, Dramaten, vies den spenningsfylte
teatermannen naturlig nok ekstra oppmerksomhet. Spöksonaten hadde premiere 22.
januar og 31. mars er det klart for premiere på et av hans merkeligste teaterstykker, Til
Damaskus.
Strindberg hadde tidvis store psykiske vanskeligheter, og den tøffeste runden han gikk
gjennom var den såkalte "Inferno-krisen". Da han kom ut av denne, brøt han med
alle de realistiske reglene for skuespillkomposisjon i det som er kalt en
drømmespillteknikk. Til Damaskus er et av stykkene skapt i løpet av
denne perioden.

|
Illustrasjon:
WikiCommons |
Den norske sangeren og skuespilleren Harriet Bosse (1878-1961) spiller
her rollen som Damen i Til Damaskus under urpremieren
på Dramaten 19. november 1900. Bosse hadde blitt sammen med Strindberg like før dette
prosjektet. Hun beskriver møtet med ham slik, ifølge svensk Wikipedia: "Strindberg
lade sina händer på mina axlar och såg djupt och innerligt på mig och frågade:
Vill ni ha ett barn med mig, fröken Bosse? Jag neg och svarade helt hypnotiskt: Ja, tack.
Och så var vi förlovade. Ekteskapet ble Strindbergs tredje, og varte i tre år,
til 1904. De fikk datteren Anna-Marie, som døde allerede i 1907, fem år gammel.
|
Regissør for prosjektet er Karl Dunér,
som også er kjent for visuelle oppsetninger. Noe som skulle passe godt for et skuespill
der nettopp bilder og symbolikk er viktige ingredienser.
Nytt dramatisk formspråk
Tittelen spiller på Det Nye Testamentets fortelling om den unge jødiske Saul, som senere
blir den kjente apostelen Paulus. Den fanatiske Saul reiser nettopp til Damaskus, for å
forfølge de unge kristne menighetene der. På veien møter han Kristus i et syn og blir
slått av blindhet. Hendelsen gjør at han selv blir kristen etter at han ble tatt hånd
om av de kristne han forfulgte, og senere også fikk synet tilbake. Den store fritenkeren
Strindberg dreide selv i mer religiøs retning etter sine store sjelelige kriser. Stykket
er først og fremst kjent for å bringe inn et symbolistiske formspråk i
teatret, der virkelige scener og drømmebilder flyter over i hverandre.
Med seg i Dramatens prosjekt har Dunér følgende team: Johan Holmberg, Ylva Ekblad, Peter
Engman, Torkel Petersson, Niklas Ek, Mirja Turestedt, Malin Ek, Irene Lindh, Ingvar
Kjellson. Dunér er selv ansvarlig for scenografien, sammen med Peder Freiij, sistnevnte
er også kostymeansvarlig. Parykk- og maskeansvarlig er Nathalie Pujol og Peter
Westerberg.
Relaterte linker:
Strindbergsåret
på Dramaten Kungliga Dramatiska Teatern, Stockholm.
Strindberg,
August teaternett.no.
NYHETER MELDINGER
Teaternett formidler nyheter fra norsk og internasjonalt teater. Hjelp oss å være
oppdatert! Skjer det noe der du er - send oss et tips! Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no |
|
|