![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Uredigert
pressemelding Fra Rogaland Teater Norgespremiere torsdag 21. januar kl 19.00 Premiere på Intimscenen VI SOM ER HUNDRE Oversatt av Andreas
Østby Sanseløst miks av smerte og humor! Det er intensivt, plagsomt, vanvittig og morsomt i en salig blanding. Svenska Dagbladet Vi som er hundre av Jonas Hassen Khemiri er en forstilling om en trio av kvinner i ulike aldre som alle kjemper om plassen i en uberegnelig verden. Tre kvinnestemmer kolliderer. De er aldri enige. Og kanskje er de overhodet ikke tre? Vi som er hundre har Norgespremiere på Rogaland Teater torsdag 21. jan og i den forbindelse vil Jonas Hassen Khemiri være tilstede under forestillingen. Han vil også bidra på Rogaland Teaters nye prosjekt TXT NXT onsdag 20. jan kl 20.00. Vi som er hundre er tidligere satt opp på Gøteborgs Stadsteater høsten 2009 til strålende kritikker. Forestillingen byr på en løssluppen lek med teatrets virkemidler som utspiller seg når de tre stemmene gjør et siste forsøk på å finne mening med det hele og ta tilbake makten over sitt eget liv. Vi som er hundre er en nær-døden-opplevelse i turbofart! Pressemateriale Vi som er hundre Medvirkende: NINA ELLEN ØDEGÅRD, RAGNHILD ARNESTAD MØNNESS OG METTE LANGFELDT ARNSTAD. Nina Wester, regissør Terese Arildsdatter Riis, scenograf
og kostymedesigner Nina Ellen Ødegård Høsten 2004 spilte hun Josie i Måne for livets stebarn av Eugene O'Neill, en rolle hun mottok Hedda prisen for i 2005. Siden har hun vært å se som Margarita i Mesteren og Margarita, Lady Anne i Shakespeares Richard II, Myrtle i Kingdom of earth (alle 2005); Nastenka i Drømmere, Hedvig i Villanden og tittelrollen i Strindbergs Frøken Julie (alle 2006). Våren 2007 spilte hun tittelrollen i Anna Karenina av Tolstoj, i regi av teatersjef Hanne Tømta. De senere år har hun bl.a. medvirket i Nøtteknekkeren, spilt hovedrollen Bess i Breaking the Waves, Nora i Et dukkehjem og Eva i Høstsonaten på Oslo Nye Teater, samt luftånden Ariel i Shakespeares Stormen på Rogaland Teater. Ødegård har også medvirket i spillefilmen Alt for Egil (2004). Ragnhild Arnestad Mønness På Rogaland Teater har vi sett henne i roller som Kristin i Frøken Julie, Dolly i Anna Karenina, Fru Gottwald i Gift , Ada i The New Electric Ballroom, Agnes i Barnet, Ung kvinne i Dessa auga, og Kone i Mann uten hensikt. Våren 2009 spilte hun Julia i Øyelys av Marius von Mayenburg og Emma i den engelskspråklige take away-oppsetningen Contractions av Mike Bartlett. Sommeren 2009 spilte hun Snøfrid i spelet om Harald Hårfagre. Høsten 2009 har Ragnhild medvirket i Ibsens John Gabriel Borkman, og i Sladder basert på Hamsuns roman Konerne ved vandposten. Mette Langfeldt Arnstad Arnstad har også vært regissør for den engelskspråklige take away-produksjonen Contractions og for barneforestillingen Har du tid ?. Jonas Hassen Khemiri, dramatiker Jonas Hassen Khemiri har mottatt en rekke litteraturpriser, for henholdsvis Et øye rødt i 2004 og Montecore i 2007. Jonas Hassen Khemiri vakte oppsikt med debutromanen Et øye rødt, et ærlig portrett av en ung innvandrer i dagens Sverige; en dagbok skrevet på et konstruert kebabsvensk. Derfra var veien kort til de skrå bredder. Jeg var fascinert av å skrive om en som bryter ned språket sitt. Det er en maktdemonstrasjon, uttalte den unge svensk-tunisieren, da hans første bok kom ut i 2003. Det gebrokne og slangpregede som gjennomsyrer Et øye rødt fungerer som en speiling av den forvirrete hovedpersonens identitetskrise. Samtidig peker det mot kjernen i Khemiris forfatterskap: en problematisering av samspillet mellom språk og makt. De som ønsket å (feil)lese Et øye rødt som selvbiografiske skriblerier fikk enda mer å tygge på da forfatteren ga ut Montecore en unik tiger i 2006, en slags biografi over tunisieren Abbas Khemiri. Teksten er satt sammen av e-poster, brev og minner, utvekslet mellom forfatterdebutanten Jonas Hassen Khemiri og en av Abbas gamle venner. Fortellingen om Abbas blir også fortellingen om Sveriges utvikling og om ulike generasjoners reaksjoner på denne utviklingen. På få år har Jonas Hassen Khemiri altså gitt stemme til et nytt Sverige: et folkhem preget av kulturelt og språklig mangfold, et folkhem preget av nye klassemessige motsetninger. Dette materialet - nye historier som bærer på vanskelige dilemmaer og konfliktlinjer - tok forfatteren med seg til teaterscenen da han i 2006 debuterte som dramatiker. Invasjon! ble en publikumssuksess som sto på plakaten på Stockholm Stadsteater i nærmere to år. Som i romanene sine viser Khemiri her hvilken betydningsfull rolle språket har i vårt møte med det fremmede. Invasjon! leker med ord og meningsforskyvning, med teaterformen og fiksjonsnivåer, med identitet og rollespill. Dramatikerens kobling av tankevekkende observasjoner og språklig ekvilibrisme i en leken form, utforsket i Invasjon! og Fem ganger Gud fra 2008, er også åpenbar i hans seneste stykke. Vi som er hundre, som hadde urpremiere på Göteborg Stadsteater i fjor høst, har likevel en noe mørkere klangbunn. Vi som er hundre er et maraton for tre kvinner. Hvordan holder dere ut å være menneske i en verden full av urettferdighet og nød, anklager Khemiri dem. I forkant av urpremieren forklarte forfatteren: Mens jeg holdt på å skrive Vi som er hundre invaderte Israel plutselig Gaza! Jeg satt oppe hver natt og så de grusomme bildene flimre forbi. Hele ideen om at stykket mitt var viktig virket med ett fjollete. Etter denne hendelsen kom teksten mer og mer til å stille spørsmål ved vårt engasjement. Her sitter jeg med mine ord, hva er det jeg driver med? Hva er engasjementet mitt verdt? Jonas Hassen Khemiri skaper med Vi som er hundre et utrygt scenisk landskap hvor alt kan skje. I dette gjennomsiktige universet ransaker han strukturene vi ubevisst tilpasser oss. Han viser frem konstruksjonen(e) bakom enhver identitet. Hvordan skal vi navigere når det finnes utallige måter å være menneske på? Khemiri inviterer oss inn i black boxen for å finne ut hvordan livet helst bøyes i flertall. Påmelding til premiere 21. januar til Med vennlig hilsen |