23. juni 2010

Fra Nationaltheatret

Ibsenfestivalen har blitt voksen og presenterer et slagkraftig program i sitt tyvende år. Fra 26. august til 11. september kan publikum oppleve det ypperste av scenekunst fra 7 land og tre kontinent i 17 dager til ende.
Under Ibsenfestivalen blir det anledning til å stifte nye beskjentskaper – som Daniel Veronese Company – og til kjærkomne gjensyn, som tyske Thomas Ostermaier, som er kjent for det norske publikum for sine sterke, nåtidige Ibsentolkninger. Fra Kina kommer Lin Zhaohua, som regnes blant Kinas mest fremtredende regissører og fra India kommer en fortryllende og visuell Når vi døde våkner signert den genierklærte regissøren Ratan Thiyam. Time Out New York har kåret Daniel Veronese til en av de beste regissørene akkurat nå, og under Ibsenfestivalen får vi oppleve hans fortettede Hedda Gabler-versjon. Vi har også vært så heldige å få Fruen fra havet på besøk fra Hellas, i Eirik Stubøs regi. Fra Sverige kommer en sjarmerende rollelek med Gjengangere, der alle roller er besatt av to skjeggete menn fra Teatr Weimar. Programmet innbefatter også samarbeid med frie grupper som Grusomhetens Teater, Ingun Bjørnsgaard prosjekt og Røde rom.
Andre arrangementer
I tillegg byr vi samtaler og møter med kunstnere og fagpersoner, samt overraskende stunts og opptrinn. Festen går inn i sin avsluttende helg når Jon Fosse tildeles Den Internasjonale Ibsenprisen den 10. september.
Fire premierer
Sist, men ikke minst, har vi fire premierer på våre egenproduksjoner Ibsenmaskin i regi av Sebastian Hartmann, Et dukkehjem i regi av Laurent Chetouane, Hedda Gabler i regi av diplomstudenten Peer Perez Øian og Faderen av Strindberg i regi av vår husregissør Victoria Meirik. For fullt program kan man gå inn på Nationaltheatrets nettsider.
Tyve år med ibsenfestival
I forbindelse med Ibsenfestivalens tyveårsmarkering har professor i teatervitenskap Keld Hyldig, som vant Norsk Shakespearetidsskrifts essaykonkurranse om Ibsentradisjonen i Norge i 2006, gjort opp status for Ibsenfestivalen. I denne artikkelen slås det fast at festivalen siden etableringen i 1990 har bidradd sterkt til regikunstens gjennombrudd i Norge. Det som tidligere ble oppfattet som regipåfunn av en tekst- og skuespillerorientert teateroffentlighet, er nå akseptert som en selvstendig kunstart. Hyldig oppsummerer det slik: ”Det er vanskelig å spå om hvor hvordan norsk regikunst og Ibsen-fremstilling vil utvikle seg videre. Men mye tyder på at det har etablert seg en ny åpenhet og positiv vekselvirkning mellom flere av de yngre regissører og skuespillerne. Mange synes å forstå at en sterk og kreativ regikunst er like så viktig som gode skuespillere, og at det er i samarbeidet mellom disse parter, og alle de andre bidragsyterne i teatret, som scenografer, musikere, dramaturger etc. og publikum ikke å forglemme, at ny og spennende scenekunst utvikles.”
Hele artikkelen til Hyldig blir trykket i årets festivalkatalog, som kommer ut 10. august i forbindelse med høståpning på Nationaltheatret.

For mer informasjon, kontakt Åsne Dahl Torp på adt@nationaltheatret.no eller telefon 48 29 74 57 begin_of_the_skype_highlighting 48 29 74 57 end_of_the_skype_highlighting.