Ibsenfestivalen
har blitt voksen og presenterer et slagkraftig program i sitt tyvende år. Fra 26. august
til 11. september kan publikum oppleve det ypperste av scenekunst fra 7 land og tre
kontinent i 17 dager til ende.
Under Ibsenfestivalen blir det anledning til å stifte nye beskjentskaper som
Daniel Veronese Company og til kjærkomne gjensyn, som tyske Thomas Ostermaier, som
er kjent for det norske publikum for sine sterke, nåtidige Ibsentolkninger. Fra Kina
kommer Lin Zhaohua, som regnes blant Kinas mest fremtredende regissører og fra India
kommer en fortryllende og visuell Når vi døde våkner signert den genierklærte
regissøren Ratan Thiyam. Time Out New York har kåret Daniel Veronese til en av de beste
regissørene akkurat nå, og under Ibsenfestivalen får vi oppleve hans fortettede Hedda
Gabler-versjon. Vi har også vært så heldige å få Fruen fra havet på besøk fra
Hellas, i Eirik Stubøs regi. Fra Sverige kommer en sjarmerende rollelek med Gjengangere,
der alle roller er besatt av to skjeggete menn fra Teatr Weimar. Programmet innbefatter
også samarbeid med frie grupper som Grusomhetens Teater, Ingun Bjørnsgaard prosjekt og
Røde rom.
Andre arrangementer
I tillegg byr vi samtaler og møter med kunstnere og fagpersoner, samt overraskende stunts
og opptrinn. Festen går inn i sin avsluttende helg når Jon Fosse tildeles Den
Internasjonale Ibsenprisen den 10. september.
Fire premierer
Sist, men ikke minst, har vi fire premierer på våre egenproduksjoner Ibsenmaskin i regi
av Sebastian Hartmann, Et dukkehjem i regi av Laurent Chetouane, Hedda Gabler i regi av
diplomstudenten Peer Perez Øian og Faderen av Strindberg i regi av vår husregissør
Victoria Meirik. For fullt program kan man gå inn på Nationaltheatrets nettsider.
Tyve år med ibsenfestival
I forbindelse med Ibsenfestivalens tyveårsmarkering har professor i teatervitenskap Keld
Hyldig, som vant Norsk Shakespearetidsskrifts essaykonkurranse om Ibsentradisjonen i Norge
i 2006, gjort opp status for Ibsenfestivalen. I denne artikkelen slås det fast at
festivalen siden etableringen i 1990 har bidradd sterkt til regikunstens gjennombrudd i
Norge. Det som tidligere ble oppfattet som regipåfunn av en tekst- og
skuespillerorientert teateroffentlighet, er nå akseptert som en selvstendig kunstart.
Hyldig oppsummerer det slik: Det er vanskelig å spå om hvor hvordan norsk
regikunst og Ibsen-fremstilling vil utvikle seg videre. Men mye tyder på at det har
etablert seg en ny åpenhet og positiv vekselvirkning mellom flere av de yngre regissører
og skuespillerne. Mange synes å forstå at en sterk og kreativ regikunst er like så
viktig som gode skuespillere, og at det er i samarbeidet mellom disse parter, og alle de
andre bidragsyterne i teatret, som scenografer, musikere, dramaturger etc. og publikum
ikke å forglemme, at ny og spennende scenekunst utvikles.
Hele artikkelen til Hyldig blir trykket i årets festivalkatalog, som kommer ut 10. august
i forbindelse med høståpning på Nationaltheatret.
For mer informasjon, kontakt Åsne Dahl Torp på adt@nationaltheatret.no eller telefon 48
29 74 57 begin_of_the_skype_highlighting 48 29 74 57 end_of_the_skype_highlighting.
Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra
norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for
motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å
publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert!
Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no