15. april 2011

Fra Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival

Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival byr på 2 kurs i år!!
Teater og dans. Begge kursene holdes fredag 24. og lørdag 25. juni på Folkets Hus, Porsgrunn

Kurs 1: 24. og 25. juni kl. 10 – 14. Pris kr. 800.-
Kroppens stemme – stemmens kropp
Pedagog: Tor Arne Ursin fra Grenland Friteater
Dette er et praktisk kurs for skuespillere. Kurset tar sikte på å vise hvordan skuespilleren kan bygge opp et personlig arbeid. Det vil bli undervist i fysisk og plastisk trening, stemme- og tekstarbeid og improvisasjon, individuelt og i gruppe. Hvordan kan skuespilleren bygge et personlig arbeid uavhengig av prøver og forestillingsarbeid? Hva er forbindelsene mellom basistrening og kunstnerisk uttrykk?

Kurset henvender seg til alle som er interessert i Grenland Friteaters skuespillerarbeid; erfarne så vel som nysgjerrige som vil prøve noe nytt. TOR ARNE URSIN er regissør, skuespiller og medlem av Grenland Friteater siden starten i 1976.

Kurs 2: 24. og 25. juni kl. 10 – 15. Pris kr. 800,-
Dans
Grenland Dansekompani arrangerer workshop med Odd Johan Fritzøe og Tine Fossmo. Workshopen er for profesjonelle dansere og dansere under utdanning.

ODD JOHAN FRITZØE underviser i moderne dans med fokus på anatomi, på fysiske begreper, musikalitet og dynamikk. Klassene gir innsikt i hans arbeid både som danser og som koreograf. Han er høgskolelektor ved Universitetet i Nordland og utdannet fra Statens Balletthøgskole. www.oddjohanfritzoe.no

TINE FOSSMO er kunstnerisk leder for Grenland Dansekompani, har lang erfaring som koreograf og regissør. Vektlegger dansens språk og formidlingsuttrykk. Liker den gode historien og jobber gjerne i grensen mellom dans og teater. Er avdelingsleder i dans/teater ved Porsgrunn Kulturskole og er utdannet ved Statens Balletthøgskole.

Påmelding til post@grenlandfriteater.com Påmeldingsfrist: 1.juni. Info: Tlf. 35932100

Fagprogram under festivalen:
23.6 kl. 11-14 Konferanse: To mål – to midler. Med bl.a. Anne Åsheim
26.6 kl. 12 -17 Konferanse: Ingemar Lindh og norsk teater
24.6 kl. 15 – 16.30 Møte med Leo Bassi.
23.6 og 25.6 kl. 15 - 17 Scene:Bluss, utdrag fra forestillinger, arbeidsdemonstrasjoner m.m.

FULLSTENDIG PROGRAM SLIPPES 28 APRIL!
www.pit.no