27. februar 2012

Norsk teater- og orkesterforening(NTO)

Pressemelding 15. februar 2012
Norsk teater- og orkesterforening (NTO)

Heddaprisene 2012 deles ut 10. juni

Heddaprisene deles i år ut allerede søndag 10. juni. Årets prisutdeling er således den første i HEDDAs historie hvor inneværende sesongs fremragende prestasjoner hedres.

Teaterbransjens mest prestisjefulle pris, HEDDA, har i alle år blitt delt ut ved teaterhøstens begynnelse i august eller september. 2012 blir i så måte den første prisutdelingen i HEDDAs historie som finner sted innenfor den aktuelle og feirede sesongen.

- Ved å legge prisutdelingen til avslutningen på teatersesongen sommerstid får man anledning til å hedre inneværende sesongs prestasjoner. I tillegg vil det gi publikum anledning til å få med seg noen av vinnerforestillingene før de tas av plakaten, sier Morten Gjelten, direktør i NTO og sekretariatsleder i Heddakomiteen.

Dato for årets prisutdeling ble bestemt på den nyopprettede Heddakomiteens første og konstituerende møte mandag 6. februar. Komiteen ledes av Nationaltheatrets sjef Hanne Tømta og består av følgende 7 medlemmer:

Hanne Tømta (leder), teatersjef Nationaltheatret
Ellen Horn, teatersjef Riksteatret
Kristian Seltun, teatersjef Trøndelag teater
Jon Refsdal Moe, teatersjef  Black Box Teater
Hauk Heyerdahl, forbundsleder Norsk Skuespillerforbund
Trine Eilertsen, sjefredaktør Bergens Tidende
Elisabeth Egseth Hansen, frilans konsulent, tidligere scenekunstkonsulent i Norsk kulturråd og kunstnerisk og daglig leder ved Teaterhuset Avant Garden i Trondheim

- Komiteen sitter samlet sett på et bredt erfaringsgrunnlag og består av representanter fra både det uavhengige produksjonsmiljøet og fra institusjoner av ulik størrelse. Den får faglig ansvar for prisen og skal blant annet oppnevne jury, vurdere tildelingskriterier, justere priskategorier og kåre vinner av Æresprisen. I tillegg skal den gjennomgå prisens formål og innretning, opplyser Gjelten.

Prisutdelingen finner i år sted på Det Norske Teatret.

For spørsmål eller mer informasjon, ta kontakt med undertegnede.
Se også www.heddaprisen.no

Marianne Dyrnes Vallat
Informasjonsrådgiver

Tlf. 23 10 09 98 / mob. 980 46 777.