PRESSEMELDING ROGALAND
TEATER 2012
Rogaland Teater 2012
2012 går over i historien som et meget begivenhetsrikt år for Rogaland Teater både hva
angår det kunstneriske og publikumstall.
Året var preget av mange samarbeidsprosjekter, solide egenproduksjoner, og Rogaland
Teater var å se på mange ulike arenaer gjennom året. Derfor kan Rogaland Teater i år,
som i fjor, notere nok et rekordår med hensyn til publikumstall. 162845 publikummere har
sett en Rogaland Teater-produksjon, enten i eller utenfor teatret, i løpet av året som
gikk.
«Vi har mange flere parametere for suksess enn billettsalg, men det høye antall
publikummere har bevist at folk vil se forestillingene våre, gjerne uten å vite for mye
om dem og kanskje til og med mot en anmelders råd, og det er veldig gledelig», sier
teatersjef Arne Nøst.
Der det nye skapes og det kjente blir nytt
Repertoarvalget i 2012 var en god blanding av nytolkninger av klassikere og nyskrevne
stykker. Resultatet var forestillinger av høyeste klasse som nådde et bredt publikum.
Totalt ble det vist 21 produksjoner, hvorav 13 var egenproduksjoner og 8 var
samarbeidsproduksjoner. Den røde tråden i alle produksjonene var høy kunstnerisk
kvalitet.
Arv og miljø
Arv og miljø var stikkordet for årets to første forestillinger, og våren startet med
den hardtslående forestillingen Fluenes Herre, en intens og tankevekkende forestilling om
gutter og vold. Forestillingen ble nominert til Hedda for beste Barne- og
ungdomsforestilling. KOPIER, Arne Nøsts regidebut, var en klok forestilling som inviterte
til refleksjon rundt temaet: Er vi født sånn eller er vi blitt sånn?
Storeslem for Misantropen
Misantropen i regi av Sigrid Strøm Reibo var en samtidssatire som skapte stor
begeistring. Strøm Reibo presenterte en helt ny og utradisjonell variant av Molières
satirestykke fra 1666 som gikk rett hjem hos både publikum og kritikere, og Tarald Aano i
Stavanger Aftenblad mente «behandlingen av Molieres 350 år gamle tekst ga oss en sjelden
teateropplevelse; moderne, utfordrende, ustyrtelig morsom og visuelt uhyre sterk».
Forestillingen var nominert til Heddaprisen i hele fem kategorier og ble belønnet med
prisen for beste regi og beste mannlige hovedrolle. Strøm Reibo ble også nominert til
Kritikerprisen for Misantropen på Rogaland Teater.
Eventyr og film
I løpet av våren ble det presentert forestillinger som appellerte til på den ene siden
det vakre og gode og på den andre siden det hjerteskjærende og brutale.
Familieforestillingen Nattergalen var en gave til fantasien, og Helga Guren ble nominert
til beste kvinnelige birolle for sin tolkning av rollen som nattergalen. Mer realistisk og
virkelighetsnært ble det i FESTEN. Den bejublede danske filmen om en families fall ble en
medrivende fortelling om svakhet og samhold på Hovedscenen.
På forsommeren var det duket for mer eventyr, denne gang på Natvigs Minde i forbindelse
med teatrets populære og tradisjonsrike sommerteater. Forestillingen Rødhette og Ulven
var så absurd og ellevill at den vil bli husket lenge.
Tro og tvil
Arne Nøst varslet om at det skulle handle mye om tro og tvil i løpet av teaterhøsten
2012, og vestlandsmisjonen og religionskonflikter fikk hvert sitt stykke. Høsten åpnet
med gjestespillet Abrahams barn, som fikk Heddaprisen for årets forestilling. Det
nyskrevne stykket OH MY GOD var et varmt og humoristisk tilbakeblikk på vår største
eksportartikkel før olja; misjonen. Stykket skapte stor debatt og satte idealismens
konsekvenser på agendaen. Høsten var også i stor grad preget av humor og publikum fikk
forlenget livet med en god latter da SMILEMANN var tilbake i kjelleren med nytt
SERIØST-show, og Shakespeare ble utsatt for Monty Pytonsk harselas idet hans samlede verk
ble komprimert ned til Absolutt Shakespeare på ca 97 minutter i Teaterhallen. På tampen
av året ble det et gledelig gjensyn med fjorårssesongens knallsuksess Sonny.
Teater for barn og Barneteater
I oktober var det klart for Barne- og ungdomsteatrets tradisjonelle familieforestilling.
Bollywood og Østens mystikk møtte norske tradisjoner i en fargesprakende og musikalsk
Aladdin. De unge skuespillerne imponerte stort i en forestilling full av spenning,
romantikk og humor. Også de aller minste teatergjengerne ble ivaretatt i høst. I
forbindelse med Thorbjørn Egners 100 årsjubileum ble Karius og Baktus en verdig hyllest
til multikunstneren.
Et samlende og samarbeidende nav
Samarbeid er et viktig stikkord for Rogaland Teater, og teatret har i 2012 samarbeidet med
mange ulike aktører både nasjonalt og internasjonalt. Gjennom disse kunstneriske
samarbeidene har publikum blitt introdusert for samtidsorientert og eksperimentelt teater
i Fatzer i samarbeid med Transit Teatret i Bergen, Statsteatrets Norgeshistorie del 2
PESTEN på Tou Scene, utfordrende og tankevekkende scenekunst for barn og unge i
URMAKARENS HJARTE i regi av Sandsund/Lie Teaterproduksjoner. Sammen med
Kvammen&Sægrov-produksjoner entret teatret revyscenen med Gammel dame er vonde å
vende på Stavangeren og samarbeidet med Kulturkompaniet om sommerteater på Natvigs Minde
resulterte i en litt annerledes historie om Rødhette og Ulven.
«Som de foregående år har vi også i 2012 inngått mange samarbeid. Gjennom ulike
samarbeid kan vi løfte det kunstneriske resultatet. Samtidig kan ulike samarbeid tilføre
teatret ny kompetanse og erfaring. Derfor søker og ønsker teatret samarbeid med ulike
miljøer. Det er også viktig for Rogaland Teater å støtte opp under det frie
teatermiljøet og bidra til at dette utvikles», sier Arne Nøst.
En ny teateropplevelse
Årets store høydepunkt var Teaterkonsert Mozart, og i januar kunne Rogaland Teater stolt
presentere det banebrytende samarbeidet med det kunstneriske teamet Cederholm & Brdr
Helllemann & Furio, Betty Nansen Teatret i København og Aarhus Teater. Som det
første teatret i Norge kunne Rogaland Teater tilby sitt publikum det danske
suksesskonseptet Teaterkonsert: Ingen dialog, rockemusikere på scenen, fragmentert
handling og cirka 1000 liter vann. I et visningssamarbeid med Stavanger konserthuset fikk
Teaterkonsert Mozart Norgespremiere i Zetlitz-salen i november og var en fulltreffer både
blant publikum og anmeldere. Teaterkonsert Mozart ble i romjulen vist på NRK 2 og på
nyåret sendes konserten på NRK 1. Rogaland Teater fortsetter samarbeidet med Cederholm
& Brdr. Hellemann & Furio og setter i september 2013 opp den første
norskproduserte teaterkonserten, Teaterkonsert Beethoven, på teatrets egen hovedscene.
«Det kunstneriske teamet Cederholm & Brdr. Hellemann & Furio er nyskapende i sitt
arbeid og har endret ideen om hva musikkteater kan være. For Rogaland Teater er det
inspirerende å være med på dette innovative arbeidet og tilby vårt publikum svært
originale og oppslukende teateropplevelser», sier Arne Nøst
Teater på farten
2012 var et hektisk, men dog spennende, år for Rogaland Teater også utenfor teatrets
fire vegger. Fire store produksjoner og en festival ble satt opp på scener i og utenfor
Stavanger. Rogaland Teater tok turen til Oslo og spilte Sonny for fulle hus i Operaen i
februar. I mai gjestet teatret Festspillene i Bergen med Peer Gynt, som ble meget godt
mottatt av bergenserne. Nils Olav Sæverås fra Bergensavisen skrev «I en konsentrert og
kraftfull versjon, midt blant bisarre vrier, er denne oppsetningen fra Rogaland Teater en
påminnelse om hvorfor vi aldri blir ferdig med Peer Gynt». Førnevnte PESTEN ble spilt i
Maskinhallen på Tou, og det slitte lokalet passet som fot i hose for forestillingen og ga
den en ekstradimensjon. I august arrangerte Barne- og ungdomsteatret den første
RE:LOCATION en ungdomsteaterfestival med deltakere fra Irland, Scotland, Tyskland,
Danmark, Frankrike og Norge. Bjergstedparken var rammen rundt festivalen, og i løpet av
en uke og på tvers av nasjonaliteter jobbet ungdommene seg frem til en magisk
forestilling som ble vist frem i skumringstimen i parken.
I september skjedde det et kulturløft i Stavanger i forbindelse med åpningen av
Stavanger konserthus, og Rogaland Teater var med på laget. I det nye konserthuset
presenterte teatret en helt ny teateropplevelse med Teaterkonsert Mozart i Zetlitz.
Sceneskifte
I det langsiktige prosjektet Sceneskifte ble det i 2012 jobbet med definering, plassering
og finansiering av fremtidens teaterhus. For Rogaland Teater er det viktigst at man ender
opp med et gjennomarbeidet og velfungerende teaterbygg hvor en kan produsere og presentere
scenekunst av høyeste kvalitet. Når huset står ferdig, er fra Rogaland Teaters ståsted
mindre vesentlig. Teatret vil legge seg på en fornuftig arbeidsprosess hvor det ikke
velges forhastede løsninger, men hvor man gir seg tid til å skape et unikt og helhetlig
teaterhus. Samtidig vil Rogaland Teater sørge for fremdrift i saker som plassering og
finansiering, hvor man i stor grad er avhengig av offentlige politiske prosesser.
"Vi har et særdeles aktivt og produktivt hus, men dagens fasiliteter er begrensende.
For ikke å bli akterutseilt, men sikre kvalitetsteater også i fremtiden, er det viktig
at vi tenker langsiktig slik at vi er klar til å møte kommende utfordringer og kan
utnytte nye muligheter, både kunstnerisk og kommersielt», sier direktør Merete Eik.
Arbeid i gang
Anniken Huitfeldt kom på julebesøk til Rogaland Teater på tampen av 2011. Med seg hadde
hun den gledelige nyheten at teatret fikk midler til å åpne Intimscenen igjen. Penger
igjen på statsbudsjettet gjorde at Rogaland Teater fikk finansiert ombygging av
rømningsvei fra den stengte Intimscenen. Dette arbeidet ble igangsatt sommeren 2012, og
Intimscenen skal etter planen gjenåpnes høsten 2013.
Fornyet tillit
Ny Rogaland Teater har tradisjon for å ansette teatersjefer i åremålsstilling på fire
år. Arne Nøst fikk fornyet tillit av styret i 2010 og fikk den gang forlengelse av sitt
åremål ut 2014. I august forlenget styret Nøsts sjefsperiode med ytterligere to år ut
2016, noe som ble meget godt mottatt av teatrets ansatte.
Informasjonssjef
Dir: 51 91 90 92
Mob: 92 42 17 92
www.rogaland-teater.no
Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra
norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for
motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å
publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert!
Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no