|  |  |  |  | 
      
        | Teaterleksikon | 
        << Tilbake   | Fram
        >> |  R 
      
        | regissør |  
        | Den eller de som i 
        en teaterproduksjon har ansvaret for
        regi, iscenesettelsen av en 
        forestilling, og forestillingens helhet. 
        I 1810 ble det etablert en yrkestittel som regissør ved 
        Comédie-Francaise som Régisseur en chef, ”sjefsregissør”. 
 Forestillingskoordinator
 Utviklingen av regissørens rolle slik den er i dag begynte tidlig på 
        1800-tallet i Europa. Før lå ansvaret for iscenesettelsen hos de ledende 
        skuespillerne ved teatret. Samfunnsutviklingen på denne tiden og 
        utviklingen av teatrenes driftsform førte til flere yrker og 
        spesialiserte funksjoner ved teatrene. Utviklinga av sceneteknikken, 
        scenografi, lysteknikk og skuespillerkunst økte behovet for en 
        overordnet organisator og leder. Nye kompliserte stykker (historiske 
        skuespill og melodramaer) krevde lengre prøvetid. Det ble også lagt mer 
        vekt på hvordan skuespillene skulle framføres. 
        Dramatikerne fikk 
        sterkere meninger om hvordan skuespillene skulle se ut på scenen og det 
        ble behov for mer plass, flere skuespillere og flere tekniske 
        virkemidler. Skuespillerne måtte i større grad enn tidligere fungere i 
        en helhet og tilpasse seg den, med bevegelsene på scenen, gester, mimikk 
        og stemme. For å få den tilsiktede virkningen, for å tilfredsstille 
        publikums forventninger og klare konkurransen med andre 
        underholdningsformer la teatrene mer og mer vekt på leseprøver, 
        tekstanalyse, scenografi og ensembleøving. Skuespillerne ble i større 
        grad deler av et maskineri, eller et instrument, som instruktøren skulle 
        spille på, og ble tvunget til å underlegge seg en samlende 
        forestillingskoordinator.
 
 Den geniale kunstner
 Romantikken dyrket den geniale kunstneren. I teatret kom det 
        til uttrykk gjennom behovet for en leder som samlet alle elementene i en 
        teaterforestilling, smeltet dem sammen til en kunstnerisk samstemt 
        helhet og som tok ansvaret for gjennomføringen av forestillingens 
        grunnleggende ide. Utover i hundreåret samles stadig flere tråder i 
         regissørens hender. Richard Wagner innfører begrepet 
        gesamtkunstwerk, «helhetskunstverket». 
        Forestillingen blir regissørens verk, riktignok i stor grad på vegne av 
        dramatikeren.
 
 Idag er regissøren viktig
 i de aller fleste forestillingsprosjekter. Betydningen av funksjonen 
        varierer likevel mye: Fra å være likeverdig medlem av en frigruppe, 
        kanskje kombinert med en skuespillerrolle til å være på toppen av en 
        organisasjonspyramide ved et stort institusjonsteater. Regifunksjonen 
        kan være kollektiv, det vil si at alle er med på å ta beslutninger, 
        eller den kan være sterkt sentralisert i hendene på en person.
 
 Gjennomføre forestillingens intensjoner
 Regissøren vil søke å finne gjennomførbare løsninger av 
        arrangement, 
        personinstruksjon og eventuelt avgjørende grep i forestillingens 
        dramaturgi for å løse forestillingens kunstneriske intensjoner. 
        Regissøren vil ha ansvaret for hvordan forestillingen som helhet 
        kommuniserer med et publikum. Regissøren vil være publikums øye under 
        prøveprosessen, se forestillingen fra tilskuerens posisjon. En 
        forestilling må klare å kommunisere med publikum. Forestillingen skal 
        skape et felles rom for de som deltar, et kodefellesskap, et 
        samhandlingsfellesskap. Regissøren må kjenne hvilke koder publikum 
        forstår, og på hvilken måte de forstår dem. Disse kodene vil variere med 
        ulike publikumsgrupper: Avhengig av kjønn, alder, bosted, yrke, 
        historie, politisk situasjon. Regissøren vil ha ansvaret for å drive 
        prosessen framover, å skape framdrift.
 
 Ledelse og teamarbeid
 Rollen til regissøren vil variere fra produksjon til produksjon, og fra 
        person til person. Den vil også variere med teatertradisjoner, 
        samfunnets historie og politisk system. En regissør kan være flink til å 
        lytte til medarbeidere selv om hun tar alle endelige avgjørelser. 
        Motsatt kan en kommunikativ, team- og prossessorientert regissør være 
        dyktig til å få gjennom sin vilje. Regissørens rolle handler derfor ikke 
        bare om ulike kunstneriske tradisjoner og intensjoner, men om ulike 
        strategier for ledelse og teamarbeid.
 
 |    
 Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
    under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
 
 |  |  |