14. juli 2012

Gjensyn med norsk "ukjent soldat"

14. juli 2012
Hyggelig og stemningsfullt gjensyn med en patinert gammel norsk krigsfilm, fra 1993: Secondløitnanten, denne gangen på DVD. De filmatiske kvalitetene ved filmen står seg etter min mening svært godt. Følsomme stemninger, poetisk, symbolmettet riktignok, men samtidig jordnært og med gjennomarbeidet dokumentarisk design. Rått foto! Tanken går innimellom til The Thin Red Line av Terrence Malick som kom fem år senere. Skuespillerprestasjonene holder også godt mål, mye god dybde, med Espen Skjønberg og Bjørn Sundquist sentralt. Nivået på flere av rollene holder også overraskende god standard, så lang tid etter. Og det er mer enn forståelig at regissør Hans Petter Moland har fått laget flere filmer senere, med godt resultat. Samme poetiske kvaliteter viser han for eksempel i Kjærlighetens kjøtere fra 1995. Ikke rart forresten, på bakgrunn av Secondløitnanten, at Moland valgte Gard Eidsvold som sentral skuespiller sammen med Bjørn Sundquist i Kjærlighetens kjøtere. Artig å ta frem og kikke på det dokumentariske grunnlaget som inspirerte filmen, historien om Thor Olaf Hannevig. Anbefales! St1.
Relatert link:
Thor Olaf Hannevig, Wikipedia.
Kampene i Vinjesvingen, Wikipedia.