29. juli 2012

Stilsterkt og klaustrofobisk

29. juli 2012
Rolige, stødige og velkomponerte tagninger, et stilsterkt, følsomt og minimalistisk bildespråk, diskret, dyp, urovekkende og treffsikker musikk (Ben Frost). I australske Sleeping Beauty (2011) føres tilskueren virkningsfullt inn i et spesielt miljø som den unge kvinnelige studenten Sophie (Emily Browning, født 1988) møter i en jobb hun tar for å spe på økonomien sin med litt raske penger. En uhyggelig verden der rike oldinger kjøper erotiske tjenester av unge jenter for å dempe dødsangsten, eller karre til seg de siste dråper av ungdomskilden, sent i livets kveld. Det etableres en klaustrofobisk spenning som opprettholdes med fingerspissfølelse til siste bilde. Tilskueren tar seg jevnlig i å holde pusten og vente det verste.

Realistisk i formen er dette en thriller med et tilforlatelig, ikke overspilt erotisk preg. Slektskapet til Hitchock er tilstede, og tanken går også til Kubricks Eyes Wide Shut (1999). Noe av stemningen assosierer også til Wachowski-brødrenes dramturgisk veltrimmede film Bound (1996), de samme brødrene som er velkjent for Matrix-trilogien (1999-2003).

Solid og troverdig innsats i alle fall i Sleeping Beauty, av hovedrolleinnehaver Emily Browning, også kjent som Bella Swan i Twilight. Debuterende regissør Julia Leigh (født 1970) ser vi gjerne mer av. Rachael Morelle Blake (født 1971) gjør også en solid jobb som lederen av den spesielle geskjeften, Clara. Et klart vitnesbyrd på at det ikke er budsjettets størrelse som bestemmer om en film skal bli severdig. St1.

Relatert link:
Sleeping Beauty, Wikipedia.