6. august 2012

Sterk kvinne blant tøffe menn
6. august 2012
Handlingen i TV-serien The Devil's Whore (2008), eller The Devil's Mistress er lagt til England, og første halvdel av 1600-tallet. I skyggen av 30-årskrigene i Europa (1618-1648) er det anspent mellom protestanter og katolikker på øyriket, og mellom kongemakten og parlamentet. Kong Charles I blir henrettet, og Oliver Cromwell overtar. Blodige krigshandlinger legger sin skygge over både England og Irland. Midt i de turbulente hendelsene befinner Angelica Fanshawe (fiktiv) seg, en kvinne som ikke uten videre lar seg diktere av mennene hun omgis av. Hun prøver å skape seg et liv der hun selv bestemmer over sjel og kropp i en tid der menn hadde Gud, bukta og begge endene.

DVD-en tar 3 timer og 35 minutter og her finner tilskueren solide oppvisninger i engelsk skuespillerkunst i gjennomført flott 1600-tallsdesign. De historiske begivenhetene kan nok være vanskelig å følge for den som ikke er lommekjent i engelsk historie. Men mange har vel fått med seg The Tudors, og egentlig er jo ikke denne etterfølgende borgerkrigsperioden mindre spennende. Skjebnen til hovedpersonen Angelica er original, spennende og forståelig. Overbevisende prestasjon av prisbelønnede Andrea Riseborough (født 1981) som også har med seg tøffe gutter som Michael Fassbender, Dominic West (Oliver Cromwell) og John Simm på laget. Skotske Peter Capaldi gjør etter min mening også en overbevisende jobb som kong Charles 1. Spillestedet er originalt nok lagt til Sør-Afrika, etter sigende fordi produsentene ikke lyktes med å finne tidsriktige locations i England. St1.
Relatert side:
The Devil's Whore, Wikipedia.