FAGLITTERATUR / Teaterleksikon / S

(annonse)

Denne side endret
17. april 2001

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FAGLITTERATUR
Teaterleksikon
Bibliotek
SØK



Teaterleksikon

<< Tilbake 

  Fram >>

S

Scene-kamp med kårde og daggert
av Magne Kippersund

UTFØRELSE AV HUGG OG STIKK

Stoppende og gjennomgående hugg

Vi skiller mellom stoppende hugg og gjennomgående hugg. Stoppende hugg er et hugg som den angripende selv stopper like før det har nådd målet. Gjennomgående hugg er et hugg som ikke vil stoppe før noe kommer i veien for det (enten en kropp eller et våpen) eller før det har fått kraften sin uttømt (d.v.s. at angriper har bommet med hugget, og latt våpenet ramme det tomme intet)

Utgangsposisjon
Når vi hugger med kården starter den våpenførende hånda hugget i en posisjon omtrent ved vårt eget høyre eller venstre øre.

Når vi stikker med kården starter den våpenførende hånda omtrent ved midjen.

Fiskeprinsippet
Når vi hugger stoppende hugg benytter vi oss av fiskeprinsippet. Dersom målet vårt er partners høyre overarm, tenker vi oss at vi vil ramme et punkt som i sideretningen ligger et par centimeter utenfor partners høyre overarm, og som i dybderetningen ligger langt bak dette punktet igjen. Dette gjør at kraften i hugget vårt ikke styres sidelengs inn mot partners kropp, men styres i dybderetningen, parallelt med og litt til sides for partners kropp. Dette gir hugget en naturlig stopp, uten at vi trenger å holde det igjen. Denne bevegelsen ligner på den bevegelsen vi utfører når vi fisker med slukstang; i det vi kaster ut sluken. Derav navnet "fiskeprinsippet".

Huggene mot lår og overarm er tilnærmet vannrette hugg. De utføres etter fiskeprinsippet og stopper noen centimeter utenfor henholdsvis lår og overarm.

Hugg mot hode er et tilnærmet loddrett hugg. Det utføres ovenfra og ned etter fiskeprinsippet, og stopper noen centimeter over partners hode.

Gjennomgående hugg
Når partner skal svare med hengeparade benytter vi gjennomgående hugg. Hugget er diagonalt. Det går gjennom et punkt over og til venstre for partners hode, og faller skrått ned mot partners høyre skulderblad, eller det går gjennom et punkt over og til høyre for partners hode, og faller skrått ned mot partners venstre skulderblad. Partner svarer med en unnvikelse og en hengeparade, og hugget fortsetter derfor langs partners våpen, og videre skrått nedover til det har uttømt kraften sin.

Stikk
Når vi stikker mot partner, er dette som regel kombinert med et utfalls-steg. Kården trekkes tilbake til den våpenførende hånda er omtrent ved midjen, og føres deretter tilnærmet vannrett mot partners lave senter eller høye senter, direkte etterfulgt av et utfalls-steg. Kården kan strekkes ut med håndflaten opp (supinated) eller med håndflaten ned (pronated).

For at avstanden mellom partnerne skal kunne kontrolleres er det viktig at armen som holder kården strekkes helt ut, og at dette skjer før utfalls-steget. I det utfalls-steget settes ned er avstanden mellom partnerne gitt. Dersom denne gis før stikket, og den viser seg å ha blitt for kort, vil den angripende måtte velge mellom å føre kården inn i partners kropp, eller å la være å strekke armen som fører kården helt ut. Det første alternativet er farlig og forbudt i scenekamp, det andre alternativet svekker den sceniske troverdigheten i kampen. Strekkes armen som fører kården ut først, kan den angripende regulere avstanden mellom partnerne med lengden på utfalls-steget - uten at situasjonen blir farlig eller lite troverdig.


<< Tilbake 

  Fram >>

 

A  B  C  D  E  F  G  H  I   J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z  Æ  Ø  Å  



Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no