|  |  |  |  | 
      
        | Teaterleksikon | << Tilbake  | Fram >> |  S 
      
        | Scene-kamp med kårde og daggert av Magne Kippersund
 |  
        | TILBAKETREKNING OG NY
        PLASSERING AV VÅPENET
 
 Når vi utfører et hugg eller et stikk utfører vi dem med oppmerksomhet og
        konsentrasjon. Partneren vår er oppmerksom og spesielt forberedt på å ta i mot våre
        hugg og stikk med parader. I øyeblikket rett etter at et hugg eller et stikk er avlevert
        og parert, vil det imidlertid være en fare for at vi slapper noe mere av, og står i fare
        for å miste oppmerksomheten. Det er derfor momentet med tilbaketrekningen av våpenet kan
        utgjøre en vel så stor risiko som selve angreps- og forsvarsmomentet. Vi kan forebygge
        denne risikoen ved a) å være bevisst om faren, og b) automatisere en sikker utførelse
        av momentet.
 
 Tilbaketrekning i rommet til sides for aktørene
 Som tidligere nevnt forsøker vi generelt å la spissen på våpenet unngå rommet foran
        partners ansikt, bryst, mage og underliv. Den sikreste måten å trekke våpenet tilbake
        på er derfor å la det falle til siden og føre det tilbake der ute - i et rom som ligger
        til sides for partners og egen kropp.
 
 Ny plassering ved å "gå rundt kroppen"
 Når den høyrehendte fekter har angrepet med et hugg som har startet på hans/hennes
        høyre side, og deretter skal angripe med et hugg som starter på hans/hennes venstre
        side, er den sikreste veien over til sitt venstre øre (start-posisjon for hugget) å
        slippe våpenet til så loddrett stilling som mulig (pekende nedover), føre våpenet bak
        ryggen og i det den våpenførende hånda er ved det venstre øret, fortsette bevegelsen
        med å hugge. Våpenet vil da måtte vippes fra en tilnærmet loddrett stilling til en
        tilnærmet vannrett stilling et sted på denne vandringen. Dette bør skje når den
        våpenførende hånda er på plass ved det venstre øret, eller rett etter dette. Dette
        fordi oppvippinga av våpenet bør skje i et rom som fekteren ser.
 
 Tilbaketrekning i rommet foran partners fasade
 Når vi vi skiftevis angriper partners høyre og venstre side, og benytter teknikken hvor
        vi fører våpenet tilbake i et rom som ligger til sides for partners og egen kropp, samt
        bak langs ryggen på vår egen kropp mellom hvert hugg, benytter vi den tryggeste måten
        å føre våpenet på mellom hvert hugg. Denne måten gir imidlertid også den lengste
        vandringen for våpenet, og vil lett kunne gi inntrykket av en noe omstendelig og
        "treig" kamp. Av og til kan det være funksjonelt og dessuten visuelt mer
        attraktivt å trekke våpenet tilbake på en raskere måte. Vi kan da trekke våpenet
        tilbake i det rommet som ligger foran partners fasade. I så fall gjør vi det på én av
        følgende to måter:
 
 Tilbaketrekning langs lav linje
 Dersom vi har avlevert et hugg mot lår (lavt hugg), trekker vi våpenet tilbake så
        vannrett som mulig til våpenet ligger i rommet til sides for partners fasade. Deretter
        vipper vi våpenet opp i loddrett stilling, til utgangsposisjon ved øret. Denne
        tilbaketrekningsmåten kan vi også bruke når vi har avlevert stikk mot lavt senter.
 
 Tilbaketrekning langs høy linje
 Dersom vi har avlevert et hugg mot overarm (høyt hugg), vipper vi først våpenet opp,
        slik at spissen på våpenet ligger over partners ansikt. Denne vippen opp gjør vi i det
        rommet som ligger til sides for partners fasade. Deretter trekker vi våpenet så loddrett
        som mulig tilbake til vårt øre (utgangsposisjon for neste hugg). Denne
        tilbaketrekningsmåten kan vi også bruke når vi har avlevert hugg mot hode eller stikk
        mot høyt senter.
 
 
 |    
 Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
    under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
 
 |  |  |